Lato w teatrze 2024 – Wrzaski, wynalazki czyli dzieci w sieci | Ujsoły 2024

Podczas projektu dzieci wcieliły się w role naukowczyń i naukowców, które w stworzonym przez siebie laboratorium codziennie pracowały nad ulepszeniem najnowszego modelu sztucznej inteligencji – Klary, mieszkającej w chmurze. Klara codziennie wysyłała do nich wiadomość głosową – pytała, co to są emocje, jak dobrze się komunikować, a także co to jest internetowy hejt czy dezinformacja. Osoby uczestniczące najpierw  same odkrywały te tematy w grach i zabawach teatralnych, pracując nad scenami, tworząc piosenki i elementy scenografii. Następnie wysyłały wiadomości zwrotne Klarze, stając się jej nauczycielkami i nauczycielami. Dzięki nim Klara zyskała wiedzę o sobie i o świecie, a nawet zyskała stworzone przez dzieci ciało i stanęła z nimi na scenie podczas finałowego pokazu. 

Formuła zachęcająca do eksperymentów miała za zadanie rozbudowywać w dzieciach wiarę we własne możliwości i wspierać w ambitnym myśleniu o przyszłości. Jako organizatorzy działań stworzyliśmy ogólną mapę projektu, ale wypełniliśmy ją razem z dziećmi, wsłuchując się w ich potrzeby i obserwując je podczas wspólnie spędzanego czasu. 

O PROGRAMIE: 

Lato w teatrze to ogólnopolski program wspierający samorządowe instytucje kultury i organizacje pozarządowe w tworzeniu młodym ludziom okazji do doświadczania teatru w miejscu, w którym żyją. Lato w teatrze bazuje na idei teatru jako formy spotkania. Program działa na rzecz rozwoju środowiska osób zajmujących się edukacją teatralną oraz animacją kulturalną i społeczną. Organizatorem programu jest Dział Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Program składa się z konkursu grantowego na realizację dwutygodniowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, warsztatów i spotkań związanych z pedagogiką teatru oraz artystyczno-edukacyjnych projektów objazdowych w namiocie cyrkowym.

Konkurs grantowy pozwala wyłonić najciekawsze projekty dwutygodniowych wakacyjnych warsztatów o charakterze teatralnym dla dzieci i młodzieży. Realizowane projekty mają pokazać młodym ludziom, że teatr jest miejscem dla każdego – można w nim tworzyć, poznawać innych ludzi i odkrywać różnorodność otaczającego świata. Spośród zgłoszeń, wybrane zostają te, które wykorzystują metody twórcze do rozwijania kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, pozwalają im odkrywać i wykorzystywać swój potencjał i dzielić się z publicznością własnym przekazem.  Projekty realizują zespoły, które dbają o podmiotowe traktowanie młodych ludzi oraz czuwają nad przebiegiem procesu grupowego – i nie zapominają, że przy tym wszystkim, można się dobrze bawić!

W aktualnej 17. edycji programu dofinansowanie otrzymało 35 ośrodków z całej Polski – 16 organizacji pozarządowych i 19 samorządowych instytucji kultury, aż 24 projekty zostaną przeprowadzone w miejscowościach do 20 tysięcy mieszkańców!

Więcej informacji na temat programu na:

www.latowteatrze.pl

www.facebook.com/programLatowteatrze


________________________

OFF POLSKA – premiera spektaklu TERESA

Spektakl powstaje z potrzeby obecności kobiecych reprezentantek w teatrze, których historie nie są osadzone wyłącznie wokół relacji romantycznej lub macierzyństwa. 

Jest to historia opowiadająca drogę kobiety, która chciałaby zostać pisarką i konfrontuje ze światem swoje próby tworzenia, starając się w ten sposób odnaleźć swoją tożsamość i przydatność, znaleźć akceptację, zarówno rodziny jak i własną. Z gruntu feministyczna, egzystencjalna historia w krzywym zwierciadle ukazuje „dzień z życia” młodej kobiety, która będąc zagubiona w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, stara się z nią nie tyle walczyć, co dojść wreszcie do rozejmu. Jest to jednocześnie opowieść pokoleniowa, stanowiąca głos osób stojących u progu trzydziestych urodzin – pokolenia powszechnie uznanego za roszczeniowe i leniwe, mającego ogrom możliwości i mogącego osiągnąć wszystko, przy odpowiednim wysiłku. Niestety – szerokie slogany i motywujące hasła niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. 

Potrzeba zrealizowania tego spektaklu buzuje w naszym kolektywie twórczym i w nas – kobietach, dziewczynach, twórczyniach, odbiorczyniach – już od dawna i ciągle jest niezaspokojona. W naszej opinii wciąż brakuje w teatrze kobiecych historii i głosu pokolenia stojącego u progu trzeciej dekady swojego życia. Wśród naszych rówieśników rośnie liczba zaburzeń lękowych, depresji, przewlekłego stanu stresu. Potrzebujemy historii i sztuki aby oswajać świat do którego wielu osobom trudno jest się dostosować.

Scenariusz powstał w ramach 5. edycji Szkoły Pisania Sztuk w Teatrze Śląskim w Katowicach, prowadzonej przez Artura Pałygę. 

________________________

ETNOPOLSKA – Projekt “Toć” zakłada stworzenie tekstu i spektaklu dokumentalnego o języku śląskim z wielopokoleniowej, kobiecej perspektywy. 

W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty, gdzie młode Ślązaczki będą dzielić się swoim doświadczeniem ze starszym pokoleniem użytkowiczniczek języka śląskiego. Rozmowy będą stanowić bazę do stworzenia tekstu do spektaklu. Inicjatywa ma na celu budowanie międzypokoleniowej więzi wokół śląskiej kultury i języka śląskiego oraz podmiotowe włączenie mieszkańców w kulturalną debatę o ich regionie. 

Premiera spektaklu odbędzie się w Kompleksie Sztygarka w Chorzowie, a  ramach idei łączenia większych ośrodków kulturalnych z lokalnymi, kolejne pokazy spektaklu odbędą się również w ośrodkach kultury w miejscowościach do 50. tys mieszkańcóww Miejskim Domu Kultury w Łaziskach Górnych, Miejskim Ośrodku Kultury w Lędzinach oraz Gminnym Ośrodku Kultury w Gierałtowicach.
Projekt zakłada nie tylko edukację młodzieży poprzez sam spektakl, ale również włączenie jej w dyskusję o własnej śląskiej współczesności. W związku z tym każdorazowo po pokazach będą odbywać się warsztaty adresowane do młodzieży, prowadzone przez reżyserkę spektaklu, Ewę Mikułę. Warsztaty mają na celu dać szansę młodzieży na wypowiedzenie się w ramach tematu Śląska.